Workshop i strategi och kommunikation för sociala medier och kanaler.
Sociala medier kräver inte bara ett nytt sätt att tänka, utan också ett nytt sätt att göra. När medielandskapet blir allt mer digitalt följer en rad nya möjligheter, men också utmaningar. Snabbheten i mediet kräver inte bara snabba beslut, utan även en effektivare produktion. Bredden i mediet kräver inte bara knivskarpa målgruppsanalyser, utan även ständiga anpassningar för att nå ut på bästa sätt.
Under denna heldagsutbildning får du förutsättningarna för att arbeta effektivt och målmedvetet med sociala medier, både som en egen kanal och som en del i ett större kommunikationsarbete. Vi spänner hela vägen från strategi till genomförande. Från och målgruppsanalyser till kanalval.
Kursen passar både dig som är ny på området och dig som vill fördjupa dina kommunikationskunskaper och skapa en djupare förståelse för sociala medier som en självklar kanal i mediemixen.
Kurslängd: 1 dag
Kurstid: kl. 09:00 – 16:00
Datum: 24 maj i Sthlm, 28 juni i Gbg.
Pris: 7 975 kr/elev (exkl. moms). Kursmaterial, fika och lunch ingår i priset
Agenda:
- Övergripande inspirerande introduktion av sociala medier – sociala medier idag (Facebook, Instagram, Linked In, Twitter, Youtube).
- Konsumentmönster: Hur lever man med det digitala.
- Målgruppsförståelse: För att skapa riktigt engagemang måste all kommunikation anpassas till kanalen och den målgrupp som finns där. Med utgångspunkt i det framgångsrika arbetet under Melodifestivalen med Melfest Live’s sociala kanaler berättar My om målgrupper, kanalval och långsiktiga strategier som gör skillnad.
- Hur man skapar konton som fungerar – vilket innehåll ger resultat i de olika sociala kanalerna, enkla verktyg för att underlätta arbetet.
- Planering – hur ser processen ut samt hur ni lägger upp ert arbete för bästa resultat.
- Praktiska övningar/uppgifter som ska genomföras på plats.