Produktionsledning av digitala projekt

Digitala Medier 3.0

Kursen vänder sig till produktionsledare som vill hänga med och lära sig mer om produktioner för digitala medier. Du är redan igång och jobbar med enklare digitala projekt med dina slutkunder, ex. banners, kampanjsidor samt kanske en och annan mobilapp och vill nu säkra dina kunskaper och lära dig mer. Kursen sker i seminarieform med olika föreläsare för olika områden, samtliga pass med Rachel Wilson som moderator för kursen.

Kursen innefattar många grundläggande verktyg, stöddokument och ”ramar” för produktionsledning av digitala projekt, t ex offertmall, beräkningsmall, bildformat. Vi tittar också på hur olika format och tekniska förutsättningar påverkar produktioner, tidsåtgång, val av teknik mm. För den/de som är självlärda är detta en mycket bra uppsamlingskurs, där vi tar ett samlat grepp och lägger en stabil trygghetsgrund att stå på.

Kurslängd: 2 dagar
Kurstid: Kl 09:00 – 16:00 båda dagar
Datum: 28-29 nov (2017) i Sthlm & 20-21 mars (2018) i Malmö
Plats: Arrendevägen 36, Spånga, Stockholm (C/O US2U AB Jelly Belly® Sweden)
Förkunskaper: Viss erfarenhet av enklare digitala produktioner (ex. banners/kampanjsida)
Pris: 5 700 kr. Kursmaterial (pdf), fika & lunch ingår i priset. Medlemmar i Nätverket Piraya får 20% rabatt i Stockholm och 10% rabatt för kursen i Malmö
För vem? Projekt- och produktionsledare som är igång med enklare digitala projekt, som nu vill ta nästa steg och säkra en stabil grund inför att jobba ännu mer digitalt med sina kunder.

Agenda:
• Hur begränsa omfattning? (format, browserversioner, olika enheter mm.)
• Checklista & resurser i digitala projekt
• Mätning & statistik
• Sociala media – hur funkar det & vad krävs?
• Projektbeskrivning/beställningsunderlag (offertmalll)
• CMS – publiceringsverktyg (ex. EpiServer, WordPress, Drupal mfl.)
• Sökmotoroptimering – SEO & SEM
• Bildformat & typsnitt i digitala produktioner
• Digitala annonsplatser (utomhus)
• Appar för bla. Android, iPhone, iPads mfl. Exempel, priser mm.
• HTML5/CSS och Responsive Web Design
• Möjligheter för digitala produktioner i Adobe CC programmen
• Innehåll- och annonser till läsplattor, förutsättningar/möjligheter